1999 - 2015
-můj zájem o výtahy


Nové počítadlo od 28.5.2016:
počítadlo.abz.cz

Aktualiz.: 2.5.2020

Přidáno nejnověji:
Jak to začalo:
Historky:
Zaniklé výtahy:
Zajímavé atypy:
Zajímavosti:
Releové výtahy:
Duplexy:
Pístové výtahy:
Nákladní výtahy:
Jídelní:
Simulátory:
Paternostery:
Nové programované výtahy:
Princip výtahů:
Zapojení výtahů:
Odkazy, články:
Kontaktujte mne:


Mé WEBY

Kamilův web o brněnském podzemí
První stránky

o brněnském podzemí



Od 1.září:


Zde je prostor
pro Vaše logo
a ikonu
nebo reklamu,
i výměnný systém.

Releové výtahy:

Orlí ulice v Brně - šachta staršího výtahu


Rád využívám příležitost ve starších domech, podívat se i na výtah a pokud s sebou tahám i zrcadlovku, což není pravidlem, protože zabere půl batohu a něco váží, tak si rád i nafotím to, co jde. U některých výtahů bývalo pěkně vidět do šachty na všechny prvky a bylo tam přirozené světlo z chodby a oken v domě. V tomto smyslu opět nenávidím nové pokyny z Unie, že šachty musí být celoplošně zakryté a nesmějí být z drátěného skla. Takže výtaháři si tam musejí svítit a špatně vidět na všechno, i když je slunečný den. To je opravdu neskutečný.



Pokochejme se tedy pár pohledy do šachty, normálně ze schodiště, než bude i tento výtah vyměněný:


Releové výtahy

Takto se k výtahu přichází, krásně vidíte do šachty a na patrovou páku (označena šipkou)

Releové výtahy

Šachta je tvořena přirozeně prostorem celého schodiště

Releové výtahy

Strop kabiny, jak se to dělávalo. Červeně vyznačena viditelná část kolejnic na kabině, které při průjezdu otočí patrovou pákou a pokud je to ta, přes kterou je vybrán zvolený cíl - patro, obvod pro stykače a pro odbrždění se rozpojí, tím i napájení motoru a výtah se zastaví přičemž čelisti brzdy u výtahového stroje sevřou brzdový kotouč na hřídeli u motoru.

Releové výtahy

Pohled podél průvodnice (nověji "vodítka")

Releové výtahy

Další z pohledů

Releové výtahy

Pohled do stanice ze strany šachty - patrová páka (u fialové šipky), dveřní uzávěrka (zámek)

Releové výtahy

Zámek blíže - když kabina stojí v tomto patře, dřevěný špalík nebo kov v tomto místě vyznačenm modrým obdelníkem způsobí, že otáčením vnějšího knoflíku na dveřích (nebo fabky pokud je zamykací výtah) jdou dveře otevřít. Rozdíl způsobuje páčka a její poloha podle přítomnosti nebo nepřítomnosti kabiny (modře naznačené plochy). V té době se ještě totiž nepoužívaly elektromagnetické křivky, viz stránky s teorií.

Releové výtahy

Otisův vynález - při pádu kabiny se označené samosvorné čelisti z obou stran a na levé i pravé straně kabiny zakousnou díky klínovitému tvaru do průvodnice. K sevření dojde mechanismem pákovým na stropě kabiny. Ten je aktivován, když by kabina začala padat a byla by rychlejší než "omezovací" lanko, které se jinak pohybuje souběžně s kabinou stejnou rychlostí.

Releové výtahy

Podlaha kabiny. Šipka ukazuje umístění krabice s podlahovým spínačem u této kabiny.

Releové výtahy

Dno šachty - šipky ukazují kladku omezovacího lanka a koncový spínač pro krajní polohu kabiny, pokud by ji nezastavil obvod s patrovou pákou.

Releové výtahy

Venku asi začne zapadat sluníčko :-) a v této šachtě taky. Ještě není zabedněna evropskou unií.

Releové výtahy

Staré informační tabulky, dveře se otevírají na klíč

Díky snadnému pohledu do šachty si můžeme takto vše ukázat. To už dnes lze málo kde.



  • Následný článek v menu >> Jiný releový výtah - stará strojovna - také na Orlí v Brně
  • Hlavní menu >> Co hledám a sháním


    ZPĚT o stránku

    Víte - li o starém výtahu, ukážete mi strojovnu, poskytnete fotky, svůj příběh... >>> kontaktujte mne...

    www.STAREVYTAHY.cz



    webmaster: Kamil Pokorný
    email: pokorny.kamil(a)seznam.cz
    © 2020

    Partner tohoto projektu:

    Server www.i-vytahy.cz